Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 10 12 2011

Det är verkligen kolsvart ute just nu! Inte verkar det som om folk är hemma heller i sina lägenheter, för många har bara nån enstaka stjärna eller stake tänd. Gissningsvis är de på såna jobbiga ställen som Stormarknaden och trängs. Idag var det bara fruktansvärt… Och betänk då, att jag inte har handlat nån som helst julmat än…


Gott, men när ska jag hinna, orka och palla handla julmat?

                                                                                                                                                      Dessutom pågår nåt som kallas Julkörskampen just nu – med Stormarknaden som arena. Orka!!! Jag vill inte lyssna på en massa galande röster av folk som tror att de sjunger underbart – och så är det i själva verket…. Ja, jag vet inte vad jag ska likna det vid. Närboendes ylande, kanske. En del kan säkert sjunga, men jag slipper gärna julsångsgalande i mina stackars öron när jag måste trängas med idioter folk som har fått lim under skorna och står i vägen för ToffelTrafiken-mot-julklapparna, typ!..

Jag fick ett mejl häromdan. Jag kan inte avslöja från vem, men det var en byråkrat, kan jag avslöja, som uppenbarligen tyckte att det var fel att jag inte hade fått Tjänsten jag hade sökt. H*n skrev bland annat:

[...] Lite gift i morgonkaffet förtjänar de…… tycker jag! [...]

Jag kunde faktiskt inte hjälpa det, jag skrattade lite mitt i allt elände. Och så mejlade jag och förklarade att jag inte kan mäta mig med en person som har tio års erfarenhet av verksamheten, typ. Men det klart att jag inte kan se annat än svart på framtiden…

Trött blir jag också på vissa gamla X som tror att de är välkomna på den här bloggen efter att de har beskrivit mig som

sjuk i huvet,

ungefär, till vilt främmande människor och dessutom påstått att jag har lurat dem på pengar. Jag har ”en papperslapp” som bevisar att detta är fel, 70 000 kronor fel. Varför har somliga så svårt att ta att de blev lämnade för att känslorna tog slut? Låt mig vara ifred! Det går inte att göra mig illa mer, jag är redan på botten! Och jag vill inte ha nåt med somliga att göra nånsin igen. (När jag skriver de här raderna avslöjar jag mer än jag har tänkt. Och ovanför mitt huvud svävar ett stort, svart moln.)

Nej, människor gör ont och det är svarta tankar idag som far genom hjärtat. En dag ska som sagt ”allt” avslöjas och jag lovar att jag ska sväva som en högst osalig ande ovanför somligas huvuden när de ligger i sina sängar om nätterna och inte kan sova. Precis så som jag har tvingats göra de här helvetesåren.

Och eftersom jag har skrivit så snälla saker kommer här nu min önskelista. Tomten, jag får väl allt jag önskar mig?

  1. Ett jobb.
  2. En ny bil, minst en Volvo, för det visar att man har det gott ställt.
  3. Ett hus där jag kan bo med Fästmön och alla barnen och slipper alla WT som har gapiga ungar, ingen humor och som är allmänt tröga.
  4. En ny dator, för min stora är trött och döende och min lilla och mina ögon passar inte ihop.
  5. En ny mobiltelefon. Min tejpade lägger nämligen av rätt som det är och kräver laddning. Sen håller den typ fyra timmar innan den skriker på laddning igen.
  6. Min pappa tillbaka! Det går inte att fira jul utan Tomten himself.

Detta fixar du väl åt mig, Tomten??? Det är ju bara sex önskningar.

Read Full Post »

Död, mystik och sorg. Det står svart för enligt Dagens Nyheters Sofia Edgren. Själv tycker jag att svart är tryggt och bra och diskret - när man är fet som jag är. Då kan man liksom dölja sig i det mörka och man drar inte uppmärksamheten till sig.

En gång skojade Fästmön med mig och frågade om jag skulle på begravning. Det var strax innan avfärd till hennes yngsta dotters födelsedagsfirande…


Jag är rätt svart.

                                                                                                                                                              Jaa, sån är jag. Svart. Det är en färg som passar mig, för den passar nästan jämt. Jag vägrar göra som hon, den där tjocka blommänniskan jag en gång kände som klädde sig i de mest färggranna skapelser, gärna med makalösa mönster också. Om jag hade ett sånt arsle som hon skulle jag aldrig ha… etc etc. Men smaken är som baken! Vissa människor är bara färgrika och passar i färger, medan andra är som jag, trista, svårmodiga och svarta. Jag säger inte att jag är rätt och du är fel, jag menar att var och en avgör vad de själva gillar – även den som är smaklös när det gäller kläder och färger…

Sofia Edgren skriver i sin DN-artikel att svart är paradoxens färg:

[...] Färgen som saknar frånvaro av andra färger är lika laddad med symbolik som den är tvetydig: representanten för döden, ondskan och tomrummet står samtidigt för elegans, formalitet och stilfullhet. [...]

Precis. Läs de tre sista orden, de sammanfattar alltså min klädstil. Ehum… nåja…

Att svart är dubbeltydig visar dessa fakta:

[...] Eftersom svart knappt reflekterar något ljus har färgen en förmåga att sluka allt i sin omgivning. Men samtidigt som den är dominerande och tar stor plats kan den också fungera nedtonande [...]

På ett psykologiskt plan anses svart ha en dämpande och kontrollerande effekt. Det är en distanserande färg som inte bjussar på sig själv. Kyrkan, bödlar och begravningar har svart som sin färg. Svart förknippas med död, medan dess motsats vit och ljus förknippas med liv.

Svart var länge en färg som förknippades med fattigdom, sorg, anonymitet. Men sen blev svart mode – i såväl kläder som intredning! Svart stod för det sofistikerade, det intellektuella, till skillnad från det fåfänga…


Mina regnbågssockar är rätt fåfänga, men jag gillar också att vara lättsinnig ibland. Jag fick dem av snälla Monica den Norska.

                                                                                                                                                                Tur att jag inte är på Nobelfest i kväll. Där skulle jag nog inte anses diskret, för där är det färgchock som gäller, enligt Pravda. Och Pravda betyder ju, som bekant, Sanningen…

Read Full Post »

Torps köpcentrum i Uddevalla skäms. I onsdags lockade man med en fin julklapp till de 500 första kunderna. Värdet på klappen skulle vara runt en tusing.

Inte så konstigt att de som stod längst fram i kön blev besvikna när de insåg att julklappen innehöll en isskrapa, en första hjälpen-utrustning eller rabattkuponger – som bara gällde i onsdags.

Folk blev så arga att… köpcentrumet tvingades be om ursäkt. Frågan är hur. Det framkommer inte Dagens Nyheters notis.


Barnet på bilden har inget med ungjävlar i slutet på inlägget att göra – tack och lov.

                                                                                                                                                                Men där ser ni! Det är bara skit och elände med juklappar. Jag skriker lika högt som en viss unge, upplärd av en äldre ungjävel trots att de inte är släkt. Konstigt, då måste det ju bero på… päronen. Vilken besvikelse! Men jag skulle i och för sig också skrika i en humorlös omgivning.

Read Full Post »

Vare nån som sa nåt om julefrid?

Snicksnack!

svarar jag. Jag dras med i julstressen trots att jag inte vill fira. Jag vill inte, vill inte, vill inte. Men känner mig tvingad.

Idag skjutsade jag Fästmön till jobbet strax före klockan tolv. Därpå var jag ute bland massorna och trängdes och jagade klappar som var slut och åkte och for mellan punkt A, punkt B och punkt C och tillbaka till punkt A igen. Och ta mig tusan om jag inte är färdig med julklappsinköpen nu. Tror jag… Idag inhandlade jag 13 stycken, fast en var på uppdrag av Anna. Nu får det vara nog. Tror jag, som sagt…

Jag har betalat månadsavgiften på lägenheten till och med februari och en annan räkning på några julklappar. Det känner jag mig nöjd med. Så har jag varit ute i förrådet och släpat in två stora julkartonger – den ena med julpynt, den andra med kulor och skit till graneländeten, för en sån gröngöling måste jag ju inhandla i år igen. I morgon tänkte jag försöka få upp den där julgardinen jag köpte förra året samt pynta lite och lägga på juldukar. Om du visste hur det tar emot! Jag tycker den här hysterin är hemsk, jag skulle verkligen vilja slippa i år!!! Och trotsig som jag är har jag hängt upp en påskhandduk i köket. Bara för att.


Jag trotsar med påskgrejor i köket. Och en matchande flugsmälla.

                                                                                                                                                                  Mitt när jag slog in julklappar ringde mamma, förstås. Hon har liksom känselspröt för när jag inte har tid/lust att prata. Men faktum är att det gick riktigt bra att slå in julklappar och samtidigt lyssna på mamma genom telefonens högtalare. Jag bara hummade lite då och då, för hon är egentligen inte intresserad av om jag har nåt att säga, det är bara hon som pratar, praaatar och praaaaaaaaatar – om städtjejen som strular, om kaffestunden hos faster E, om tejpen som tog slut, om  hon ska ta med sig nån mat till mig, om jag veeerkligen inte önskar mig nåt i julklapp och fem gånger, tror jag, hon upprepade att hon ska ringa mig nån kväll i veckan när de har ringt från riksfärdtjänsten angående klockslag för avfärden på lördag. Mamma är snäll numera, det är inte det. Men hon har absolut ingen känsla för om man har tid att lyssna eller så, bara hon får prata. För sen ska hon ju se nåt på TV och då får man ju inte ringa… Nu gick trekvart.

Jag har jordens strykhög att ta tag i när jag har skrivit klart detta. Kanske kan jag koppla av lite framför brädan, det brukar jag kunna göra.

I kväll slutar Anna klockan 21 och på hemvägen tror jag vi stannar till och köper nåt lördagsgodis. Sen blir det soffläge och kanske nån film på TV. Vi läste om Skuggspel som börjar 21.30 på SvT2 med Michael Caine och Jude Law, i morse i tidningen. Kanske blir det en öl och nötter eller nåt sånt också, för det finns alltid i mitt förråd. Nåt som jag däremot glömde inhandla idag var nånting till middag, men det får vara. Jag orkar ändå inte laga till nåt, så.

Igår intog vi ost och kex och vitlöksbaguett och det finns rester kvar av det som vi kan smocka i oss om vi vill ha. Det blev också en flaska vin, köpevin, för en gångs skull! Det var en spanjack, ett crianza, som jag fick i julklapp av mamma förra året. Gott och fylligt!

För andra gången sen jag började blogga i mitten av maj 2009 orkade jag inte ta nån bloggrunda igår hos mina Kickor & Pluttar. Ska försöka göra det strax och hoppas att ni förlåter mig så länge.

Nä, nu ser jag snart stjärnor, så jag kanske måste leta upp nån seg skumtomte eller nåt som jag kan trycka i mig så jag inte kollapsar. Det var länge sen frukosten.


Snart ser jag stjärnor…

Read Full Post »

snowflakes in rain

"Den mest spretiga och nördiga på bokbloggshimlen" /Vixxtoria

Rapport från Gummirepubliken

Dessa dagar som går: Livet

jerryolsson.com

En sak i taget

Charlas Värld

Livet här och nu i min värld

Per Vikström @ Internet

Internet, webb, digitalt, sociala medier, projektledning...

kaosredan

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också" Ulf Stenstrup

Pingolina

vardagsdravlar

2000aldrig

Humor och satir - Ingen går säker

augustifarmor

Här kan du handla fantastiska änglar, handstickat och andra små saker och ting.

Tankar ifrån skroten part 2

Ytterligare en egotripp

Frustrationer och annat otyg

....och livet är underbart!

Under skalet på en sköldpadda

In order to move forward, even a turtle must stick its neck out

On The Trigger

Annas fotoblogg

LaXn - Shit Happens Everyday

Shit Happens, Watch me!

Arga Klara

Roligt, relevant, personligt. Jag har en åsikt - har du?

Nillan på nätet ....

En blogg i mängden . . .

FruHattUnderJorden

Asfaltblomma med landetlängtan. Och ibland tvärtom !

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 253 andra följare