Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 31 oktober, 2011

Herreminje, min mage är fyrkantig! Fästmön och jag har ätit Aromas specialpizza till middag (jag minus oxen, men plus fjäderfä i stället). Det blev ingen Tintinbio i afton, för vi insåg att det ju är höstlov och platserna försvinner snabbt. Jag kan nog inte förboka med min gratisbiljett. I stället bespetsar vi oss på ett besök nästa helg Anna jobbar. Det som är bra är att hon slutar mycket tidigare då. Det blir liksom en eftermiddag att göra nåt på. Söndagen är det ju Fars dag och Anna ska gissningsvis till farbror Bosse efter jobbet.

Men nu går jag händelserna i förväg! Det har hänt grejor på ”jobbet” vill jag lova! I morgon går jag på mitt vikariat – och strax innan hemfärd idag blev jag kallad på intervju för Tjänsten. Det är lite osäkert vilket datum det blir, men det blir nästa vecka. Tjolahopp, liksom!

När jag så anlände hem till New Village kände jag en underbar doft slå emot mig i köket. Men nej, det var inte Annas bak. Det doftade… friskt, fräscht, blommigt. Anna hade varit ute på skogsäventyr idag och plockat hem blåbärsris som stod i en vas. Men inte kan väl blåbärsris dofta så gott? Nej! På köksbordet stod ytterligare en vas, visserligen med blåbärsris i, men också med röda rosor och ett gulligt kort. Intill stod en vacker glasängel som håller ett hjärta. Detta var Annas sätt att säga grattis till vikariatet! Vilken sötnos, va?!


Bilden gör varken rosorna eller glasängeln rättvisa!

                                                                                                                                                                 I morgon eftermiddag och hela onsdag ska jag delta i en konferens här i Uppsala. På tisdagskvällen är det middag ute. Inte på nåt av mina favoritställen och gissningsvis får jag lite problem med att hitta nåt som jag kan äta utan att bli dålig. I värsta fall får jag väl bara dricka, dårå… 😉 Skämt åsido, när det gäller jobbet – och i vanliga fall också, för den delen! – är jag numera väldigt måttlig med alkoholen.

Nästa middag jag är bjuden på blir på fredag. Kära sysslingen har bjudit hem mig och det ska bli mysigt att det äntligen blir av – vi har liksom pratat om att ses i flera år. Och sen när vi gjorde det var det i samband med en begravning tidigare i år. Nu har det gått en tid och jag vet att vi har massor att prata om! Dessutom har jag hört ryktesvägen att min syssling är något av en mästerkock… (Nån som undrar varför jag är tjock? Jaså, inte det. Nähä, inte jag heller…) Sysslingen och jag har mejlpratat lite i förra veckan och nu i kväll, för jag är ju tvungen att berätta att jag är matkrånglig så det inte blir pinsamheter sen. Och det var tur, för köket hade tänkt servera ren.

Pratat per sms har jag gjort med den kära vännen som opererat sig idag. Jag fick ett sms från en något omtöcknad vän vid slutet av eftermiddagen och gissar att vännen nu återhämtar sig. Skönt att det är över och jag hoppas verkligen resultatet blir bra och att vännen blir besvärsfri!

I stället för bio blir det lite TV senare i kväll. Vi glor på Anno 1790 på SvT 1 klockan 21 och spelar in Den som dräper som går exakt samtidigt på TV4. Två bra serier – en drama, en deckare –  krockar. Annars kan det vara hur mycket skit som helst på TV en kväll. Svensk TV i ett nötskal.

Nu ska jag kolla in om mina Kickor och Pluttar har bloggat nåt idag! Du som hellre vill kolla in en trailer på Tintin kan titta här!

Read Full Post »

Rubriken kan tyckas förfärlig och överdriven, men enligt de senaste forskarrönen i USA handlar det om dagsens sanning. Socker och fett är otroligt beroendeframkallande. Och allra värst är de i kombination – som i en kanelbulle.

Själv var jag sen till förmiddagsfikat idag, men mina snälla (?) kollegor hade lämnat lite sött åt mig att inmundiga i min ensamhet. Frågan är om det var snällt eller om de vill få mig beroende..?


Mina kollegor är snälla. Eller vill de få mig beroende???

                                                                                                                                                                      Efter djurförsök kom man på att fett är minst lika beroendeframkallande som socker. Men när det gällde de båda i kombination, fett och socker, visade suget vara

[…] i nivå med lockelsen från alkohol, kokain och heroin. För att tillfredsställa sig är mössen beredda att gå över ett elektriskt golv, […]

Forskarna inser nu att det är nåt i hjärnan som måste blockeras för att få bukt med suget. Genom att blockera beroendecentrumet i hjärnan kan man motverka narkotikaberoende, men också fetma. För ungefär fem år sen lanserades ett läkemedel mot fetma som hade bra effekt. Dessvärre hade det mindre bra effekter på psyket och därför drogs det tillbaka.

I Sverige finns det ingen diagnos som stavas Sockerberoende. Men det klart att vi svenskar också kan känna sug liknande det efter knark, cigarretter och alkohol. En fördel med att vräka i sig sött är emellertid att man inte riskerar att gå över till tyngre prylar. Man blir bara tyngre i sig själv. Fast genom att röra på sig, undvika fett och socker och gå ner i vikt får man fart på de farliga kolhydraterna. Det gäller bara att hitta motivationen…

Read Full Post »

Visst är det väl???

En god dag, menar jag?

                                                                                                                                                                    Vi hörs senare!

Read Full Post »