Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 26 08 2011

Jag fick ett mycket mystiskt sms i eftermiddag. Funderade på om Fästmön hade nån sorts träning i prepositioner eller vad. Det stod:

På i. Puss

Sen trillade 25-öringen ner (ja, jag levde redan på stenåldern när det fanns 25-öringar i Sverige, så gammal är jag!). Anna hade messat utan att ha brillorna på näsan och då räknar hon antalet tryck som ska motsvara en viss bokstav. Och i:et blev två tryck för mycket. Det skulle vara ett g…

Read Full Post »

Färre avgångar, säkrare teknik och bättre beredskap. Det gör att SJ känner sig redo för vintern. Men samtidigt lämnar man inga som helst garantier till resenärerna att tågen ska gå mer punktligt än tidigare vintrar…

De två senaste vintrarna har varit tuffa för SJ. Men det kan man väl säga att de också har varit för alla de tiotusentals människor som har rest – eller försökt resa – med tåg… Nu har SJ:s delårsrapport kommit och mycket i den handlar om förbättringsåtgärder.

Ett av recepten för att bli bättre är att det blir färre avångar. Och det låter ju logiskt… Ju färre avgångar desto större chans att de (få) tåg som går avgår i tid. Eller?

VD Jan Forsberg säger i Dagens Nyheter:

[...] Vi lägger ett vintertrafikprogram som är utglesat. Vi vill att de tåg som ska gå, ska gå i tid så långt det är möjligt. När man får sådana här extrema väderleksförhållanden så behöver man fordonsreserver, så vi drar väl [!] ner trafikvolymen i antalet avgångar med närmare tio procent [...]

Och SJ:s nye ordförande, Jan Sundling, är mycket optimistisk och säger att folk – och gods! – aldrig har rest så mycket som de gör nu. Och om punktligheten säger han bland annat:

[...] Den blir bättre om de som har ansvar gör någonting åt det. Om 30 till 35 procent ligger på tågoperatörerna måste de ta det jobbet. Om resten ligger på Trafikverket och på någonting annat måste de ta det jobbet [...]

Nu tror jag att tågresenärer och pendlare i princip skiter i vem som är ansvarig för att tågen ska gå. Det viktiga är att tågen går. När de ska. Och några garantier för det har man inte utlovat från SJ, i alla fall. Inte i den här vintern heller.

Read Full Post »

Har du testat att läsa en e-bok? Det har inte jag. Men nu finns en ny (läs: amerikansk) uppfinning med ljudsättning som man tror ska locka fler läsare. Böckerna ska alltså få ”ackompanjerande soundtrack”, precis som filmer.


En e-bok med soundtrack. (Bilden är lånad från Dagens Nyheters hemsida och fotografen heter Lars Lindqvist.)

                                                                                                                                                                Syftet med ljudet är förstås att dra in läsaren mer i boken. Och Booktrack heter uppfinningen. Den följer din läsning och lär sig hur ofta du vänder blad. Låter lite creepy, tycker jag… Ljud och effekter kan du själv ställa in volym på.

En av de första ljudtitlarna som gjorts är Sherlock Holmes. Tanken är att läsaren ska försvinna från denna världen och in i sir Arthur Conan Doyles London.

Ett svenskt förlag som har gett ut några ljudsatta e-böcker är E-lib. Där är man emellertid noga med att poängtera vikten av att göra text och soundtrack samtidigt.

Lite intressant är nog detta ändå, tycker jag. En gång i tiden läste jag ju in en taltidning för synskadade på 2 x 30 minuter. Teknikern och jag diskuterade redan i slutet av 1990-talet möjligheterna att göra just talböcker med soundtrack. Av olika skäl gjorde vi inte ens ett försök. Men nu har de lyckats, i landet i väst, förstås!..

Read Full Post »

Jag läser en bok just nu om ingen mer än jag verkar gilla så mycket. Till och med den som gav boken till mig fnyste och meddelade att hon inte orkade läsa ut den… Här är i alla fall ett citat, som jag skrattade åt, ur boken, recension kommer förstås sen när den är utläst:

Är det så här livet ska bli? Som i ett avsnitt av Har du hört den förut?. Har ni sett det programmet? Evert ”presidenten av Jämtland” Ljusberg och någon buskistant med inbyggd Tulotablett sitter runt en lägereld, fast inomhus, och berättar JÄTTEDÅLIGA historier som ALLA har hört hundra gånger förut, men ändå slår sig alla på benen och skrattar så mycket att dom trillar av stubbenstolen.

Ur Men vi knullar ju ändå inte av Ann Söderlund

Read Full Post »

Fredag igen… I morse när jag vaknade kom jag på att gårdagen var den sista torsdagen jag är ledig på ett tag. Och idag är den sista lediga fredagen… Men det känns inte som nåt bekymmer, bara roligt! Tänk att hjärnan ska få bli lite stimulerad snart och framför allt, att få lite annat än sina bekymmer att tänka på!.. Åtta timmar om dan borde jag kunna blunda för dem i alla fall, för jag lär nog inte ha tid att känna efter…

Känna efter är inte bra, som sagt. Om jag känner efter lite, lite har jag faktiskt ont i luftrören. Rejält. Och jag kan inte bara skylla på puckona som envisas med att blåsa in sin giftrök via min öppna balkongdörr. (Ja man måste ha öppet eftersom det ju helt plötsligt har blivit ganska varmt!) Det kan vara en liten infektion på antågande och det har jag verkligen inte tid med! Jag gjorde en grogg på två C-vitaminbrus sent igår kväll eftersom jag inte kan äta färska apelsiner på grund av magsåren. Jag vet ju att kroppen inte kan lagra C-vitamin, men ändå. Det kändes faktiskt lite bättre! (Snacka om placebo…) Men idag är det irriterat igen och det känns som en tyngd på bröstet. Tungt och ont att andas…


Mina luftrör och jag gillar inte puckon som släpper ut sin giftrök så att den hittar in genom min öppna balkongdörr.

                                                                                                                                                          Fästmön slutar jobba klockan 13 idag och när jag har hämtat henne åker vi och handlar det sista, det vi inte kunde handla i tisdags, typ mjölk och sånt. Vi passera New Village där jag tänkte att vi skulle hinna slänga i oss kaffe och var sin macka innan vi far ut till Himlen med våra grejor. Och vidare till skolan för att hämta Elias. Taxi Tofflan åker gissningsvis vidare sen och antingen hämtar tjejerna eller deras packning. Ja, man är inte bara taxi, man är kollifraktare också. Framöver blir det emellertid mindre bilåkning för samtliga. Egentligen har jag redan idag inte råd att åka och fara som jag gör, men från och med nästa vecka behöver jag bensinen för resor arbetet tur och retur. Anna och Elias ska cykla till skolan under veckorna och med lite träning tror jag det går bra för killen. För Anna handlar det om att få sin söta rumpa att vänja sig vid den hårda och otäcka sadeln… Aj, aj!..

Det är konstig värme idag! Det är mulet, men oerhört kvavt. I morse vid 6.15 var det 18 grader varmt – jämför det med de nio graderna härom morgonen! Är vi på väg mot sommar igen??? Nej, jag vill ha höst nu!


En bild från en tidig höstmorgon 2009. Jag var på väg till tandläkaren och stan var folktom.

                                                                                                                                                             Inte så mycket på nån lista idag att göra. Jag ska sätta mig med lokalblaskan en stund och efter det ska jag se gårdagskvällens inspelade avsnitt av The Killing. Det är lite jobbigt med såna där TV-serier som är lååånga, hela 13 avsnitt totalt. Nu är det väl avsnitt nio eller tio…

Read Full Post »

snowflakes in rain

"Den mest spretiga och nördiga på bokbloggshimlen" /Vixxtoria

Rapport från Gummirepubliken

Dessa dagar som går: Livet

jerryolsson.com

En sak i taget

Charlas Värld

Livet här och nu i min värld

Per Vikström @ Internet

Internet, webb, digitalt, sociala medier, projektledning...

kaosredan

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också" Ulf Stenstrup

Pingolina

vardagsdravlar

2000aldrig

Humor och satir - Ingen går säker

augustifarmor

Här kan du handla fantastiska änglar, handstickat och andra små saker och ting.

Tankar ifrån skroten part 2

Ytterligare en egotripp

Frustrationer och annat otyg

....och livet är underbart!

Under skalet på en sköldpadda

In order to move forward, even a turtle must stick its neck out

On The Trigger

Annas fotoblogg

LaXn - Shit Happens Everyday

Shit Happens, Watch me!

Arga Klara

Roligt, relevant, personligt. Jag har en åsikt - har du?

Nillan på nätet ....

En blogg i mängden . . .

FruHattUnderJorden

Asfaltblomma med landetlängtan. Och ibland tvärtom !

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 254 andra följare